Wanneer er geen oplossing wordt voorgesteld voor het tekort van 12 miljard op de Belgische begroting én wanneer CD&V haar inhoudelijke boodschap en doelstellingen niet kan realiseren, zou een deelname aan een paars-groene regering een zelfmoordpoging zijn. Onze voorzitter gaf een interview aan La Première en ook De Standaard pikt het op. Lees het hier:

Eric Van Rompuy: 'Paars-groene regering zou zelfmoord kunnen betekenen'
Eric Van Rompuy, recent nog verkozen tot seniorenvoorzitter van de christendemocraten, benadrukt dat CD&V eerst het socio-economische programma moet bekijken vooraleer het in een paars-groene regering stapt. 'We moeten kijken hoe de PS en Ecolo de gaten gaan dichten', zegt Van Rompuy in La Première.
'De PS en Ecolo hebben beloftes gedaan op sociaal en ecologisch vlak. Maar wie gaat dat financieren? Men moet de komende legislatuur 12 miljard euro vinden, het begrotingsprobleem oplossen en ook rekening houden met de liberale beloftes', aldus Van Rompuy.
De ervaren CD&V'er zegt dat er binnen de partij angst is om in een paars-groene regering terecht te komen. 'Als we in een paars-groene regering stappen, dan moeten we die regering volledig kunnen verdedigen. Als we moeten vertrekken vanuit een financiële crisis zonder doeltreffende maatregelen, dan is het een zelfmoordmissie om in een regering te stappen met Vlaams Belang en N-VA als oppositiepartijen.'
Een paars-groene regering vormen zonder sterk, budgetneutraal socio-economisch programma én met een minderheid aan Vlaamse kant is dus niets minder dan 'zelfmoord', aldus Van Rompuy.

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties