Op maandag voormiddag 16 december voert de Zaventemse afdeling van CD&V een actie tegen eenzaamheid tijdens de markt in Zaventem. Deze actie kadert in de nationale campagne van de CD&V senioren die de strijd tegen eenzaamheid wilt inzetten door middel van verschillende lokale en bovenlokale activiteiten.

Tussen 20 november en 20 december 2019 organiseren de senioren van CD&V theebabbels op verschillende lokale markten in Vlaanderen. Want ook voor de gemeentelijke politici hebben de senioren een boodschap! Eenzaamheid is iets van alle tijden en jammer genoeg voor vele mensen een zeer herkenbaar probleem. “Als nationaal voorzitter van de CD&V senioren en ex-schepen te  Zaventem kan ik het initiatief van onze lokale afdeling enkel ondersteunen. Ik zal dan ook zelf aanwezig zijn mijn collega’s een warm hart onder de riem te steken”,  zegt nationaal voorzitter van de CD&V senioren Eric Van Rompuy.

Vele senioren hebben een verdrijving van de eenzaamheid nodig. Bovendien is dit fenomeen  niet iets dat enkel bij de oudere bevolking voorkomt, ook vele jongeren voelen zich eenzaam. Dat het beleid hier een belangrijke taak in te spelen heeft, staat buiten kijf. De strijd tegen de eenzaamheid moet dan ook op alle niveaus gevoerd worden. Daarom schuiven de senioren drie accenten naar voor:

-          Vooreerst dienst er in iedere gemeente een aanspreekpunt rond eenzaamheid te zijn. Dit kan via het geïntegreerd breed onthaal.

-          Daarnaast spelen de lokale dienstencentra een belangrijke rol tegen vereenzaming, zij moeten alle steun krijgen. De CD&V senioren bepleiten ook heel sterk het organiseren van een mobiel lokaal dienstencentrum zodat mensen in meer afgelegen deelgemeenten ook de kans krijgen naar het dienstencentrum te gaan.

-          Tot slot vormen de vele socio-culturele verenigingen eveneens een dam tegen eenzaamheid. Hun rol dient volgens de senioren sterker gewaardeerd te worden.

“De strijd tegen eenzaamheid was één van onze punten uit ons verkiezingsprogramma van 2018. Door middel van deze actie maken we duidelijk dat mensen niet alleen zijn in hun eenzaamheid en dat het taboe rond dit onderwerp doorbroken moet worden”, besluit Zaventems Fractievoorzitter voor CD&V Lukas Schillebeeckx

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties