Na 12 jaar voorzitterschap van de CD&V - senioren, geeft An Hermans de fakkel over aan Eric Van Rompuy!

An Hermans geeft na 12 jaar de fakkel door als voorzitter van de CD&V-senioren. Sinds haar jeugd zette ze zich in voor anderen, dat engagement is de rode lijn in haar leven. An was actief als Europees en Vlaams parlementslid en jarenlang provincieraadslid in Vlaams-Brabant. In 2007 werd ze voorzitter van de CD&V-senioren, enkele jaren later werd ze ook voorzitter van Europese Senioren Unie (ESU).

An werd geboren in de oorlog, op september 1944, in een thuis met 6 kinderen en een vader die in de mijn van Heusden-Zolder werkte. Ze haalde in 1963 haar diploma van onderwijzeres. Na enkele jaren les geven, studeerde ze pedagogische wetenschappen aan de KU Leuven. Ze doctoreerde in deze discipline en werd hoogleraar Pedagogiek. In 1989 werd ze voor CVP verkozen in het Europees Parlement en later werd ze parlementslid in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Verder was An jarenlang provincieraadslid in Vlaams–Brabant.

In 2007 werd ze voorzitter van de CD&V-senioren. Ze ijverde heel hard voor een leeftijdsvriendelijke samenleving, een samenleving die de waarden en talenten van iedere leeftijdsgroep erkent. Vrijwilligerswerk, vorming en sensibilisering, emancipatie van de zwakkeren in de samenleving, zorgen voor elkaar, actief ouder worden… daar engageerde zij zich keihard voor bij de senioren. Dat zal ze blijven doen, ook al neemt ze afscheid als voorzitter van de CD&V-senioren.

Op Europees niveau blijft An actief. Sinds 2013 is ze voorzitter van de Europese Senioren Unie. Dat engagement blijft An op zich nemen. Zo pleitte ze op het EVP-congres in Zagreb nog vurig voor een samenleving waar leeftijdsdiscriminatie geen plaats heeft. Van solidariteit en samenwerking tussen de generaties wordt iedereen beter.

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties