CD&V-senioren
15/12/2014

Op de drempel van het nieuwe jaar zien we even om naar wat voorbij is. Ik hoop en wens voor u en uw familie dat u veel warme herinneringen kan koesteren en vasthouden voor de toekomst.

Op het politieke vlak was het een erg bewogen jaar. Na Vlaamse, federale en Europese verkiezingen werden regeringen gevormd die de ‘rustige vastheid’ nog niet gevonden hebben. Wij hopen dat eindelijk opnieuw een constructief overleg tussen regering en sociale partners tot stand komt.

Ondertussen trachten wij als CD&V-senioren onze rol te spelen door op verschillende niveaus kansen tot dialoog te scheppen. Tussen senioren en ministers, parlementairen en partijverantwoordelijken. Om meer inzicht te krijgen in het huidige beleid en samen vooruit te kijken.

Zalig Kerstfeest,
Gelukkig Nieuwjaar 2015

An Hermans
Voorzitter CD&V-senioren

Themadag | Ons pensioen: solidariteit tussen generaties

Graag nodigen we u uit op onze eerstvolgende themadag op 13 januari 2015 van 11-14 uur in de Wetstraat, 89. Het is de eerste van 3 themadagen waarbij het inkomen van ouderen centraal staat.

Op 13 januari belichten we de uitdagingen van ons huidige stelsel. We kunnen daarbij rekenen op volksvertegenwoordigster Sonja Becq, deskundige op het vlak van pensioenpolitiek en op Ellen Van Grunderbeek, medewerkster bij Ceder en tot recent als onderzoekster verbonden aan de afdeling ‘Sociaal Recht van de Kuleuven.

• Onze samenkomst vindt plaats op 13 januari  van 11 u tot 14 uur
  • in de gebouwen van CD&V, Wetstraat 89, 1040 Brussel.
  • Vanuit het Centraal Station neemt u Metrolijn 1 naar halte Maalbeek.
De volgende themadagen gaan we dieper in op de Sociale Bescherming die Vlaanderen aanbiedt (10 maart) en op de impact van het Europees beleid op onze pensioenen (12 mei)

Wil u erbij zijn? U kan nu al inschrijven via de website : www.senioren.cdenv.be/themadag

Lees meer ›

Studenten en senioren in dialoog.

In de komende maanden werken we een project uit met prof dr. Yves Stevens, Ceder en de CD&V-senioren. Laatstejaarsstudenten Rechten zullen ouderen ontmoeten over hun pensioen: Hoe werd het berekend? Waarom? Herken ik mijn loopbaan in mijn pensioen? Als start zoeken we uiteraard senioren die daaraan willen meewerken. U mag binnenkort een concrete vraag daaromtrent verwachten. Meer informatie komt ook aan bod op de Themadag van 13 januari (11-14 uur, Wetstraat, 89).

‘Comfortabel leven. Zorgeloos genieten’ : Zenith 2014

Comfortabel leven. Zorgeloos genieten. Dat was dit jaar het thema van de Zenithbeurs (16-20 november 2014).

Die wensen kunnen heel veel senioren echter niet omzetten in realiteit. Dat mochten we alvast beluisteren in gesprekken met bezoekers

Lees meer ›

Drastische dagprijstoename in de ouderenzorg?

Vlaanderen staat voor grote uitdagingen in de ouderenzorg. Minister Vandeurzen wil de nood aan investeringen doordacht en zorgzaam beantwoorden. Dat komt naar voren in de beleidsnota. De minister bevestigt het ook als de zorg om de leefbaarheid van de ouderenzorg ter discussie staat.

Lees meer ›

Meer investeren in ondersteuning van thuiszorg

Deelnemen aan beleidsvoorbereidend werk betekent voor de CD&V-senioren altijd samenspel met bevoegde ministers en zeker ook met parlementairen. Daarom zijn we blij dat we werden uitgenodigd door volksvertegenwoordigster Griet Coppé die in haar parlementair werk ouderenzorg als een centraal beleidsthema voorop stelt. Op 2 december kwam een werkgroep van diverse stakeholders in de ouderenzorg onder haar voorzitterschap samen. Zowel de problemen omtrent financiering van de zorg als nieuwe benaderingen en/of problemen zullen aan bod komen. We waarderen het ten zeerste dat zowel de zorgaanbieders, wetenschappers en professionele deskundigen naast vertegenwoordigers van ouderen en vrijwilligers de koppen bij elkaar steken. We wensen Griet en de werkgroep alvast veel succes.

Woorden wekken. Voorbeelden trekken.

‘Ik wil beweging brengen in onze CD&V-afdeling. Ik wil graag met de senioren iets organiseren. Maar wat en hoe?’ Geregeld krijgen we die vraag. Het beste hulpmiddel? De meest overtuigende stimulans? Kijk en luister naar de ervaringen van senioren in andere lokale afdelingen en regio’s.

In iedere provincie zijn er meerdere afdelingen die succesvol samenkomen en ook keurig sporen nalaten op de websites van hun CD&V-afdeling. Ook onze Facebookbladzijde is een interessant communicatie-instrument. Of…u kan uiteraard ook een seintje geven (ahermans@cdenv.be). Wij brengen u met plezier in contact met een collega die u wil laten delen in zijn/haar ervaring.

donderdag, 28 september, 2017
Bestuursvergadering CD&V - senioren regio Brugge
vrijdag, 29 september, 2017
Discussieforum CD&V - Senioren Brugge: filmvoorstelling 'Joseph de rebel - van wanhoop tot verzet'