Open trefdag CD&V - Senioren inspireert de seniorenwerkingen over zorg en gemeentelijk beleid

dinsdag, 7 juni, 2016

Full house op de open trefdag van de CD&V-senioren.

Het programma was dan ook gevarieerd en voor ieder wat wils.
Na een kop koffie heette voorzitster An Hermans iedereen welkom en duidde het nieuwe WIJ, de betrokken samenleving en het CD&V - congres van november.
Zo is het belangrijk dat senioren actief blijven in de samenleving en binnen de partij. Dit kan op verschillende manieren; door deel te nemen aan de verkiezingen, door de partij mee te ondersteunen, door jongeren te coachen... Zorg, participatie en een leeftijdsvriendelijke gemeente zijn hierbij twee belangrijke speerpunten waar we onze schouders willen blijven onderzetten.

Régine Vanackere, adviseur van minister Jo Vandeurzen, leidde vervolgens in over innovaties in de zorg. Er komt heel wat vernieuwing in de zorg op ons af. Sommige dingen kennen we, andere kennen we nog niet. Daarom is het belangrijk dat we ook hierin onze stem laten horen. Twee concrete uitdagingen werden alvast aan de CD&V - senioren voorgelegd:
1. Deelnemen aan de gebruikersgroep van Flanders' Care. Geïnteresseerden kunnenn hun naam doormailen aan njacobs@cdenv.be
2. Deelnemen aan de panels van proeftuinen met betrekking tot zorg in de verschillende provincies.
Daarnaast werd het concrete aanbod gedaan om in iedere provincie een bezoek te organiseren rond innovatieve zorgorganisaties en de uitdaging om dit in zoveel mogelijk gemeenten te herhalen.

In de namiddag kwam het luik gemeentelijk beleid aan bod onder leiding van Els Meersschaert, toekomstig teamcoördinator van team lokaal bij CD&V.
Achteruit blikken want we zijn halfweg de legislatuur om goed te kunnen vooruit blikken. Ons laten inspireren door onze eigen politici maar ook door anderen in de WIJ-labs.
het werd een interactief gebeuren waar er rond de werktafels hard werd nagedacht en overlegd over hoe men dit best kon aanpakken.
Als belangrijke thema's kwamen alvast naar voor:
- mobiliteit en openbaar vervoer om de toegankelijkheid te verhogen en senioren te blijven integreren in de samenleving; het concrete voorstel van cultuurbussen werd gelanceerd.
- aangepast bouwen / wonen voor senioren. In steden waar er in de kern veel leegstand is (bijv. in winkelstraten) seniorenwoningen maken zodat senioren in de stad wonen en alles bij de hand hebben
- communicatie en informatie met en naar senioren
- zorg en welzijn op maat van senioren organiseren zodat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen wonen en opgevangen worden als dat niet meer kan.

Tot slot werd iedereen uitgenodigd om zeker aanwezig te zijn op ons verjaardagsfeest 25 jaar CD&V - senioren op 9 september in CC De Minnepoort te Leuven