Minister Jo Vandeurzen investeert verder in de toenemende zorgzwaarte in de woonzorgcentra. Bewoners hebben meer ondersteuning nodig. De Vlaamse regering voorziet dit jaar 14 miljoen euro extra voor een betere ondersteuning van bewoners en voor werkbaar werk bij het personeel. Zo kunnen er ongeveer 250 extra voltijdse medewerkers bijkomen.

Meer middelen voor zwaar zorgbehoevende bewoners
Woonzorgcentra kunnen nu al een aantal bijzondere erkenningen of RVT-erkenningen krijgen voor de zorg voor zwaar zorgbehoevende bewoners. Hiervoor ontvangen ze vanuit de overheid een hogere financiering op voorwaarde dat ze meer zorgpersoneel inzetten.

In 2016 en 2017 kwamen er telkens 1 226 bijzondere erkenningen (RVT) bij om bewoners met zware zorgnoden beter te ondersteunen. In 2018 zullen dit er 1 850 worden. Tegenover de in totaal 4 302 bijzondere erkenningen staat een budget van 33 miljoen euro. Voor projecten ter ondersteuning van werkbaar werk in woonzorgcentra wordt van deze middelen 500 000 euro voorzien. De stijgende middelen vertegenwoordigen ook nog de personeelskost van 250 voltijdse medewerkers in de zorg.