Minister Vandeurzen vraagt lokale onderhandelaars strijd tegen armoede te verhogen

Vlaams Welzijnsminister Jo Vandeurzen (CD&V) vraagt de onderhandelaars van de lokale bestuursakkoorden de strijd tegen armoede te verhogen. Uit cijfers van Eurostat bleek dinsdag nog dat ruim 20 procent van de Belgen in armoede leeft.

Op de Werelddag van verzet tegen armoede voert het Netwerk tegen Armoede op verschillende plaatsen in Vlaanderen en Brussel actie om lokale beleidsmakers op te roepen iets aan de hoge kansarmoede te doen. Ook Vandeurzen wijst de lokale overheden op hun verantwoordelijkheid. "Armoede aanpakken is noodzakelijk op alle beleidsniveaus", zegt hij in een open brief aan de onderhandelaars. "Bij de start van de legislatuur zullen de ocmw's integreren in de gemeentebesturen. Het is dus van groot belang dat u het sociale beleid uitdrukkelijk benoemt en ter harte neemt."

Zo kunnen de lokale besturen beslissen om kwetsbare gezinnen kinderopvang aan te bieden aan het laagste tarief. Ze kunnen ook helpen bij schuldbemiddeling en eenzaamheid bestrijden. Daarnaast kunnen ze de coördinatie op zich nemen en ervoor zorgen dat diensten een gezamenlijke verantwoordelijkheid opnemen. "Want armoede is een opeenstapeling van problemen op verschillende domeinen tegelijk: gezondheid, gezin, wonen, werk, onderwijs, vrije tijd... Mensen in armoede worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd."

Lokale besturen zijn tot slot ook het best geplaatst om een signaalfunctie op te nemen naar hogere overheden en aan hen maatregelen voor te stellen, vindt Vandeurzen.