Help mee vriendschapsfraude te voorkomen!

28-11-2018

Fraude komt overal voor. Ook op sociale media en datingsites. Vaak lijken oplichters zó betrouwbaar, dat het niet eens zo moeilijk is om met iemands geld te gaan lopen. Ze proberen mensen in de val te lokken door een vertrouwensband op te bouwen en in te spelen op gevoelens. Maar uiteindelijk vragen ze om geschenken, persoonlijke gegevens en vooral: geld.

Dit jaar ontving de FOD Economie al 382 meldingen over vriendschapsfraude. In meer dan de helft van de gevallen betaalden de slachtoffers aan de oplichters, in totaal voor een bedrag van bijna 4 miljoen euro. In één geval verloor het slachtoffer zelfs 500.000 euro. Daarom voert de FOD Economie een campagne om burgers te sensibiliseren en te waarschuwen voor de valkuilen van vriendschapsfraude.

Help online oplichting mee voorkomen Graag doen we ook beroep op uw steun om onze campagne beter bekend te maken. Zo staan we sterker tegen online oplichters en verhinderen we dat anderen in dezelfde val lopen.
Op www.temooiomwaartezijn.be hebben we speciaal voor u kant-en-klaar campagnemateriaal klaargezet zoals aangepaste affiches, headers en teksten voor nieuwsbrieven en een e-mailhandtekening. U kunt ze snel en eenvoudig downloaden en via uw eigen kanalen verspreiden. Bovendien zit de website boordevol concrete info over fraude, tips en tricks, getuigenissen van slachtoffers, enz. Of u kan ons nieuwsbericht delen met getuigenis en 4 concrete tips om niet in de val te lopen: http://news.economie.fgov.be/169908-oprechte-liefde-of-bedrog-laat-je-niet-vangen

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties