CD&V - senioren nemen deel aan ESU conferentie over de actieve rol van senioren in het publieke en politieke leven

vrijdag, 27 mei, 2016

Van 26 tot 28 mei 2016 ging in Budapest een ESU conferentie door over 'Active Ageing and the participation of seniors in public and political life'. Dankzij de vlotte samenwerking met het Robert Schumaninstituut, de Konrad Adenhauer Stichting en de politieke Hongaarse partij Fidesz, was het zowel inhoudelijk als qua organisatie een waar succes.

26 mei, De eerste dag van de ESU samenkomst, handelde over 'senior citizens and changing societies' en werd vakkundig door onze voorzitter en An Hermans en SG Guido Dumon in goed banen geleid. Mede met de hulp van het Robert Schuman instituut en de Hongaarse Fidesz partij konden we terecht in het mooie Hongaarse Parlement. Boeiende gesprekken en leerijke suggesties zoals een grootmoederpensioen na 40 jaar werken, gratis openbaar vervoer voor alle Europese 65+ ers, residentiële en thuiszorg die snel wordt uitgebouwd, ... werden gelanceerd.  Kortom boeiende en leerrijke dag.

27 mei, dag 2 in Budapest startte vroeg met een stevige ochtendvergadering met het Executive Committee dat de zaken van de ESU goed beheert en een aantal activiteiten voorbereidt. Zo was er de goedkeuring van de financiën, van het jaarverslag en van het lidmaatschap. Daarnaast werd er vooruit geblikt naar de Summer Academy van juli in Wenen, de conferentie in oktober te Slovenië en het statutaire congres in november te Leuven. In de voormiddag hadden we het verder over de toekomst van Europa met als Belgische spreker prof. Steven Van Hecke die de klemtoon legt op de toenemende oudere bevolking in Europa en de politieke participatie van senioren die vrij hoog ligt. In de namiddag reflecteerden jong en oud in de personen van dr. Worms en ondervoorzitter van de EPP Csaba Farago over de noodzaak aan meer Europa. Dit werd eveneens aangehaald door de overige sprekers. Boeiende dag weer en het gerustellend gevoel dat iedereen het erover eens is dat we meer, veel meer Europa nodig hebben.