CD&V - senioren Brugge voeren actie voor betere dienstverlening van De Lijn


woensdag, 11 mei, 2016
CD&V - senioren Brugge voeren actie voor betere dienstverlening van De Lijn

De CD&V senioren van Brugge hebben de gevolgen van het nieuwe mobiliteitsplan bekeken. Wij moeten vaststellen dat senioren en mensen die moeilijker te been zijn de dupe zijn van het wegvallen en / of verplaatsen van autobushaltes.

 

ZIJN SENIOREN NOG WELKOM IN BRUGGE ???

  

Wij weten dat er een evaluatie komt van het mobiliteitsplan en willen daarom  reeds onze bedenkingen formuleren.

 

Er zijn in Brugge 28.184   65 plussers waarvan 14.689   75 plussers!

 

Door het wegvallen van de halte  begin  Wollestraat, moeten senioren van St. Kruis en Assebroek, die bijvoorbeeld van de woensdagmarkt, of de bibliotheek of Cinema Lumière komen, te voet naar halte de Dyver of de Vismarkt.

 

Senioren van St. Pieters – Koolkerke – St. Jozef, die de winkelstraten bezoeken moeten voor de terugtocht ofwel naar  halte op ’t Zand of halte Stadsschouwburg.

 

Inwoners van St. Pieters moeten naar ’t Zand om bus 3 te nemen ofwel naar halte Stadsschouwburg, voor bus 13  AZ, meerijden tot aan Ezelpoort, dan te voet naar halte Scheepsdalebrug om daar bus 3 te nemen. Zo kunnen we nog voorbeelden geven.

 

De bewoners van het Zilverpand (veelal senioren) verwachten dat de halte in de Noorzandstraat aan winkel Tuyttens terug in dienst zal genomen worden. Ook noodzakelijk voor de leerlingen en leerkrachten van school Jozefienen.

 

De nieuw opgerichte haltes bieden geen bescherming tegen regen of wind wat het wachten niet aangenaam maakt.

 

Brugge Winkelstad is een mooi uithangbord maar  het nieuwe mobiliteitsplan maakt het moeilijker om met openbaar vervoer het centrum te bezoeken.

 

We begrijpen dat niet alle bussen om de paar minuten in de Steenstraat moeten rijden.

 

Maar de zeer toeristische route O.L. Vrouwkerk – Gruuthuse – Groeningemuseum  is toch ook niet geschikt om veel bussen door te laten rijden.

 

Zijn de bewoners van de St. Jorisstraat – Vlamingdam zo gelukkig met de gewijzigde situatie. Het is niet omdat het geen winkelstraat is, dat de bussen daar om de 5 minuten moeten kunnen doorrijden

 

Kan er niet flexibel nagedacht worden over andere mogelijkheden?

 

Waarom niet twee of driemaal per dag de halte aan St. Salvatorkerk  laten gebruiken vb. om 11 – 15 en 20 uur. Mits goede communicatie zal dit door de bevolking  goed  geweten worden.

 

Of is er iets te doen met de fietstaxi’s. Out of te box denken?

 

Het is zeer ironisch dat senioren die nu wel betalen voor een busrit het nu met een mindere dienstverlening moeten doen.

 

Een grondige evaluatie van het mobiliteitsplan na meerdere ernstige informatie vergaderingen, ook in namiddag, moet de bevolking de kans geven om hun mening te zeggen.

 

En daar moet dan rekening mee gehouden worden.